Η επιτάχυνση των σπουδών για την απόκτηση Lower κρύβει παγίδες

Είναι αλήθεια ότι στην εποχή μας, η ανταγωνιστική αγορά εργασίας απαιτεί την απόκτηση πτυχίων ξένων γλωσσών υψηλών βαθμίδων. Για παράδειγμα LOWER, CAE ή PROFICIENCY στα Αγγλικά. Ταυτόχρονα το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελληνική Εκπαίδευση απαιτεί στην Β’ και Γ’ Λυκείου ολοκληρωτική αφοσίωση του μαθητή στην προετοιμασία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Ξεκινώντας λοιπόν ένα παιδί π.χ. Αγγλικά στην Γ’ Δημοτικού (Α’ Προκαταρκτική) σε χειμερινά οκτάμηνα τμήματα θα πάρει LOWER στην Α΄Λυκείου. Αν όμως, όπως απαιτεί η αγορά εργασίας θελήσει να αποκτήσει CAE ή PROFICIENCY τότε τις περισσότερες φορές στο παρελθόν συνέχιζε μετά το Λύκειο.
Πάντα υπήρχε το θέμα της επιτάχυνσης των ξενόγλωσσων σπουδών. Τώρα όμως πράγματι είναι πιο επιτακτικό!

Η κλασσική λύση που ακολουθείται από την πλειονότητα των Κέντρων Ξένων Γλωσσών στην Ελλάδα τα τελευταία 40 χρόνια, είναι η λύση των εντατικών 2μηνων καλοκαιρινών τμημάτων.

Επίσης κλασσική δοκιμασμένη λύση αποτελεί ο συνδυασμός εντατικών καλοκαιρινών μαθημάτων και για μία φορά παρακολούθηση ειδικού χειμερινού τμήματος που καλύπτει σε οκτώ μήνες 2 τάξεις αλλά με σοβαρά αυξημένες ώρες διδασκαλίας. Πρόσφατα παρουσιάστηκαν “υποκατάστατα” προγράμματα που υπόσχονται LOWER σε 4 ή 5 χρόνια με χειμερινά τμήματα και τα 5 χρόνια.

Έτσι ο γονέας και ο μαθητής καλούνται να επιλέξουν μεταξύ της κλασσικής δοκιμασμένης πρότασης των εντατικών καλοκαιρινών και χειμερινών που δίνει Lower σε 6 χρόνια και των αδοκίμαστων νέων προτάσεων που υπόσχονται Lower σε 5 χρόνια. Τι πρέπει να διαλέξουν;

ΑΣ ΑΝΑΤΡΕΞΟΥΜΕ ΣΤΑ ΥΠΕΡ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΕΠΙΛΟΓΩΝ

Α. Η κλασσική δοκιμασμένη μέθοδος των καλοκαιρινών εντατικών προγραμμάτων ή και της ολοκλήρωσης 2 τάξεων σε ένα χειμώνα για μία φορά προτείνει στον γονέα και τον μαθητή να επιλέξουν ελεύθερα ποια χρονιά τους εξυπηρετεί να παρακολουθήσει το παιδί Ιούνιο & Ιούλιο καθημερινό πρόγραμμα με 2 ή 3 ώρες, σε ολιγομελές και ομοιογενές τμήμα, και να κερδίσει 1 τάξη.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Ο μαθητής το καλοκαίρι είναι απαλλαγμένος από τα μαθήματα του ελληνικού σχολείου και άλλες εξωσχολικές υποχρεώσεις και μπορεί, χωρίς να πιεσθεί, να ανταποκριθεί στην καθημερινή παρακολούθηση και προετοιμασία των ξενόγλωσσων υποχρεώσεών του.
Σε δύο μήνες κερδίζει 1 τάξη. Γεγονός πολύ σημαντικό! Έτσι με δύο καλοκαιρινά από 2 μήνες παίρνει LOWER σε 6 χρόνια στην Β’ Γυμνασίου.
Έχει ελεύθερο τον Αύγουστο για οικογενειακές διακοπές!
Η ύλη που διδάσκεται είναι ακριβώς η ύλη των χειμερινών τμημάτων, που ανταποκρίνεται στα standards που απαιτεί το ενιαίο ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ (Common European Framework) για την διδασκαλία των Ευρωπαϊκών Γλωσσών.
Ο μαθητής έχει καθημερινά τουλάχιστον 8-10 ώρες ελεύθερο χρόνο για να εκτονωθεί και να ψυχαγωγηθεί, κάτι που θεωρείται άκρως απαραίτητο παιδαγωγικά.
Με 2 χρόνια εντατικά καλοκαιρινά παίρνει LOWER σε 6 χρόνια, χωρίς πίεση, στην Β’ Γυμνασίου, CAE στην Γ’ Γυμνασίου και PROFICIENCY στην Α’ Λυκείου.
Συνολικά μέχρι την τάξη LOWER έχει διδαχθεί περίπου 1.100 ώρες, δηλαδή 350 ώρες περισσότερες για κατανόηση και εξάσκηση της γλώσσας από όσες προσφέρουν τα υποκατάστατα προγράμματα σε 5 χρόνια (5 χρόνια x 150 ώρες τον χρόνο= 750 ώρες). Συνέπεια αυτής της ΠΛΗΡΟΥΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ είναι οι αυξημένες πιθανότητες για επιτυχία στις εξετάσεις απόκτησης πτυχίων που αναγνωρίζονται από το ΑΣΕΠ.

Β. Το πρόγραμμα επιτάχυνσης για LOWER σε 4 ή 5 χρόνια χωρίς καλοκαιρινά εντατικά.
ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΕΥΛΟΓΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Ο συνολικός αριθμός ωρών που διδάσκεται ο μαθητής μέχρι και την τάξη LOWER είναι 600 (4 χρόνια) ή 750 (5 χρόνια). Δηλαδή 350-400 ώρες λιγότερης προετοιμασίας από τα κλασσικά χειμερινά τμήματα με 2 καλοκαιρινά εντατικά.
Εύλογα γεννιέται το ερώτημα αν στις 600-750 ώρες αυτές η ΥΛΗ που καλύπτει ο μαθητής είναι ολοκληρωμένη και προσφέρει την σωστή εξάσκηση και εμπέδωση για να έχει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα στην επιτυχή απόκτηση αναγνωρισμένων πτυχίων.
Πρέπει να παρατηρήσουμε εδώ ότι τα standards-προδιαγραφές που καθορίζει το ΕΝΙΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ, όσον αφορά στην ύλη είναι πράγματι απαιτητικά και 350 ώρες λιγότερης προετοιμασίας και εξάσκησης είναι αντικειμενικά σημαντικότατος παράγων που πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν από γονείς και μαθητές.
Πέρα από την παιδαγωγική-διδακτική πλευρά τα προγράμματα αυτά συχνά υπόσχονται ότι έτσι οι γονείς “επενδύουν” λιγότερα χρήματα, αφού τα παιδιά φοιτούν λιγότερα χρόνια. ΑΥΤΟ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ!
Στις περισσότερες περιπτώσεις τα ετήσια δίδακτρα στα 4ετή ή 5ετή προγράμματα είναι πολύ υψηλότερα σε σύγκριση με τα προγράμματα των κλασσικών μεθόδων.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Από την ανάλυση που προηγήθηκε είναι εύκολα αντιληπτό ότι η κλασσική μέθοδος επιτάχυνσης των ξενόγλωσσων σπουδών που συνδυάζει χειμερινά κανονικά τμήματα και επιτάχυνση με κερδισμένες 2 τάξεις σε εντατικά καλοκαιρινά παραμένει αυτή που πρέπει να εμπιστευθεί ο γονέας ο γονέας και ο μαθητής αποφεύγοντας τα πειράματα για να πάρει LOWER στην Β’ Γυμνασίου ή PROFICIENCY στην Α’ Λυκείου.
Μόνο σε ειδικές περιπτώσεις ενηλίκων φοιτητών ή επαγγελματιών που δεν έχουν το φορτωμένο καθημερινό πρόγραμμα του μαθητή, τα εντατικά χειμερινά μαθήματα με 6-8 ώρες εβδομαδιαία μπορούν να θεωρηθούν σαν λύση για απόκτηση LOWER όχι μόνο σε 4 ή 5 χρόνια αλλά ακόμα και σε 3 χρόνια, κάτι που τα σοβαρά Κέντρα Ξένων Γλωσσών προσφέρουν